כאבי גב ועמוד שדרה, פריצת דיסק, בלט דיסק, שחיקת סחוס

יש כאבי גב חזקים, יש כאבים כרוניים חזקים, יש כאבי גב קלים ויש עוד הרבה סוגים של כאבי גב. כך או כך, כאבי הגב משפיעים על ההתנהלות שלכם ועל ההרגשה שלכם במהלך היום יום. יש הרבה סיבות למה יש לכם כאבי גב חזקים ובהתאמה גם הקשת הטיפולית.

טיפול נכון שנעשה לכאבי גב חזקים חייב להתייחס לסיבה שבעקבותיה הופיע הכאב וחייב להתייחס למצבו הבריאותי של המטופל.

אז מה הם כאבי גב ועמוד שדרה, פריצת דיסק, בלט דיסק, שחיקת סחוס? בואו נגלה ביחד.

 

ממה נובעים כאבי גב ועמוד שדרה?

כאבי גב ועמוד שדרה נובעים מכמה וכמה סיבות:

  • מיני תהליכים ניווניים שקורים בעמוד השדרה.
  • בלט או פריצת דיסק- הדיסק בעמוד השדרה מפריד בין כל שתי חוליות בגב. הדיסק הוא מבנה סחוסי שמכיל בתוכו חומר פנימי נוזלי שתפקידו לרפד את המרווחים ולמנוע מגע או שחיקה כלשהי בין החוליות. כשהטבעת של הדיסק תימתח או אפילו תיפגע היא תידחף מחוץ לקו של החוליות.
  • ניוון של דיסק בין חולייתי.
  • מתיחה יתרה של עמוד שדרה ונקעים.
  • התכווצות בתעלת של עמוד השדרה.

 

מהי פריצת דיסק ואיך מטפלים בה?

הדיסקים בגב מורכבים מגרעין ומעטפת. כאשר הגרעין פורץ מבעד למעטפת, הוא עשוי ויכול ללחוץ על חוט השדרה או על שורשי העצבים והמטופל ירגיש כאבים מקומיים או כאבים שיהיו מוקרנים למקומות אחרים בגוף. התופעה הזו נקראת פריצת דיסק. פריצות הדיסק מתרחשות בעיקר באזור של עמוד השדרה המותני ומכונות גם פריצות דיסק מותניות. האוכלוסייה שהכי חשופה לפריצות הללו הן עובדי המפעלים, פורקי סחורות וסבלים שנושאים דברים כבדים ואנשים שחשופים למכשירים רוטטים. דרכי הטיפול בפריצות דיסק שכאלה תלויות בתלונות של החולה ונוכחות של הפרעות נוירולוגיות. בשלבים הראשונים של הטיפול, הוא יהיה שמרני ומורכב יותר מתרופות שישככו את הכאב ותרופות נוגדות דלקת, קירור של האזור וטיפול כירופרקטי. אם צריך, הטיפול יכול לכלול גם הזרקות אפידורליות להפחתה של הדלקת ושל הלחץ העצבי.

רוב המטופלים מגיבים לטיפול השמרני, אך אם וקרה והוא לא הועיל, והתסמינים עדיין חזקים לאחר תקופה הרופא יציע למטופל ניתוח אנדוסקופי של עמוד השדרה המותני.

 

איך שונה בלט דיסק מפריצת דיסק?

ברוב המקרים בלט דיסק הוא פשוט שלב מקדים של פריצת דיסק. במקרה של בלט דיסק המעטפת החיצונית של הדיסק תישאר שלמה, אך ככל שיעבור הזמן ותמשיכו להעמיס על הדיסק, יש סכנה שהמעטפת של הדיסק החיצונית תיקרע והסחוס הנוזלי יזלוג ממנה החוצה. וכך בעצם מגיעים לפריצת דיסק. במקרים שבהם בלט הדיסק הוא סימפטומטי וניתן להצביע על מה כואב, ככל שתאבחנו יותר מוקדם ותטפלו בגורמים להיווצרות שלו, כך הסכנה להחמרה של המצב תימנע מכם ולא תגיעו לפריצת דיסק מלאה.

 

מה הם התסמינים של שחיקת סחוס?

התסמינים של שחיקת סחוס בדרך כלל יהיו על כאבים בגב התחתון או בצווארי בזמן שאתם נחים, או בזמן של ישיבה ממושכת, כמו בנהיגה ארוכה למשל. הכאבים מקומיים שאתם מרגישים בגב יכולים להקרין לכם לרגליים או לידיים בהתאם לאיזה אזור שפגוע. ההקרנה הזו, מהגב לגפיים, יכולה לבוא בתור כשריפה, בתור עקצוץ או בתור נימול. אתם יכולים להרגיש כאבים חדים בצורה פתאומית שתשתק אתכם או שאתם יכולים להרגיש כאב קבוע ומתמשך שפשוט מציק לכם ופוגע לכם באיכות החיים. הכאבים הללו מגיבים לכל תנועה והם מתגברים כשאתם מתאמצים.

 

 

מאמרים נוספים

תפריט נגישות